Güncel Haberler

“Karakoç, hızır metaforuyla Anadolu’daki birikimi modernize etmiştir” – KÜLTÜR & SANAT

Sezai Karakoç Uluslararası Günleri kapsamında “Bugün Onun Günü, Sonsuz İyiliğin Güneşi” başlıklı oturumda ustanın şiirleri yazarlar tarafından yorumlandı. “Karakoç Anadolu’daki birikimi hız metaforuyla modernleştirdi.” Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin 16-19 Kasım tarihleri ​​arasında düzenlediği Sezai Karakoç Günleri Kocaeli Kongre Merkezi’nde devam ediyor. “Gündür, sonsuz iyiliğin güneşidir” başlıklı oturumda yazar ve şairler Hüseyin Atlansoy, Yusuf Genç ve Ömer Erdem, KaramürselAlp salonunda katılımcılarla buluştu. Oturumda ustanın Hızırla Kırk Saat adlı eserinden bölümler okunarak yorumlandı. Oturumun moderatörlüğünü de üstlenen yazar-editör Yusuf Genç, şunları söyledi: “1967 şairin 1930’lu yıllarıdır, o dönemde 1967 anılarından öğrendiğime göre Hızırla Kırk Saat’te 5 yaşındaydı. yazılmıştı.” Haziran 1967’de Arap-İsrail Savaşı başlıyor. ABD, Vietnam’da yeni geliştirilen bir bombayı kullanıyor ve buna benzer pek çok gelişme yaşanıyor. Türkiye’de 1960 darbesinden sonraki süreç devam ediyor. Hızırla Kırk Saat’te yer alan bölümlere, başlıklara ve konulara baktığımda Hızırla Kırk Saat’in bölümlerinin Hızır Aleyhisselam’la irtibat halinde yazıldığını düşünüyorum. Dolayısıyla burada manevi bir yönün de olduğunu düşünüyorum: Karakoç, Türk modernleşmesinin sorunlarına şiir yoluyla gerçekçi ve teknik çözümler sunuyor. Yabancılaştığımız bir dünyadan haberler getiriyor. “Sezai Bey’in Hızır’la Kırk Saati’ni anlamak, günümüz çocuklarının yaşadığı zorluklardan ya da modern dünyamızın dışında kalan kendi kültürel kodlarını bilmemelerinden biridir” dedi. Daha sonraki açıklamalarında ve yorumlarında bir üçleme göreceksiniz. Onun şiirsel serüvenine baktığımızda yine üçlemeler var. İsrail kelimesinin anlamı gece yürüyen demektir. Hızla Kırk Saat’te 37 şiirinde Filistin’e gönderme yaptı. Bugünkü duruma da değindi” dedi. “KARAKOÇ GİBİ ŞAİRLER YÜKSEK SİYASET ŞİİRİ YAZDIĞINDA” Sezai Karakoç’un envanter şairi olmadığını belirten yazar Ömer Erdem, şöyle konuştu: “Karakoç dağınık motifleri arayan bir şair değil şiirin dokusu boyunca. Sezai Karakoç’un şiirleri çağdaş bir tavır sergilemektedir. Cemal Süreyya, “En ilkel ile en modern arasındadır” dedi. İlkellik durağanlık değildir. Sezai Karakoç’un İslam medeniyeti kavramsallaştırması tarihsel ve sosyolojik bir perspektife sahiptir. Hiçbir zaman destansı bir bakış açısını benimsemedi. Şiir politiktir ama yüksek politikadır. Karakoç gibi şairler yüksek siyasetin şiirlerini yazarken güncel siyasetin parantezleri arasında sıkışıp kalmazlar. “Karakoç, Hızır metaforuyla hiçbir kültür kompleksine girmeden Anadolu ve Mezopotamya’da oluşan bilgi birikimini modernleştirdi” dedi. TÜRK MODERN ŞİİR HAREKETİNİN BAŞLATICISI “Annemin Öğrettiği Gül” başlıklı oturumda yazar ve şairler Osman Toprak, Sadettin Acar ve Aykut Ertuğrul, Karamürsel Alp salonunda vatandaşlarla buluştu. Moderatörlüğünü Sadettin Acar’ın yaptığı programda usta Sezai Karakoç’un şiirleri dile getirildi. Sezai Karakoç’un Hızır’la Kırk Saat kitabının 16 bölümüne seslenen OsmanToprak, şunları söyledi: “Sezai Karakoç önemli bir şairdir. Sezai Karakoç iyilik fikrini benimsemiş, Hızır 20. yüzyılda ölmüş, bununla yetinmeyip Hızır’ı da okuyucularına tanıtmıştır. Bu bölümde satırlar sanki bitiyor. Sözlükte sanki kelimesinin açıklaması şu şekildedir. İfade edilen düşüncenin gerçek olmadığını ancak öyle olduğu izlenimini verdiğini belirtmek için kullanılır. “Sanki” kelimesinin yarattığı izlenim önemlidir. Şair, şiirini İslami tasavvur ve tasvirlerle zenginleştirmiş, koyundan insana, insandan hayat ve ölüme bir bağ kurarak gündüze, geceye ve kurbana anlam katmıştır. “Kelimenin her ayette sanki tekrarı izlenimi kuvvetlendirmek içindir” dedi. Bölümün dublajını yapan AykutErtuğrul şunları söyledi: “Ustayı 2 yıl önce kaybettik. Türk edebiyatı için önemli bir kalemdi. Sezai Karakoç’un en önemli eserlerinden biri Hızır’la Kırk Saat’tir. Türk edebiyatının bir diğer önemli ismi Cahit Zarifoğlu, Sezai Karakoç’un Hızır’la Kırk Saat adlı kitabını kaynağına dönen bir Türk şiiri eseri olarak tanımlıyor. Sezai Karakoç, unutulan pek çok imgeyi yeniden canlandırmış ve şiirlerine dahil etmiştir.” BÜYÜK ŞAİR VE ÖNEMLİ BİR FİKİR ADAMI Sadettin Acar, şunları söyledi: “Büyük bir şair, önemli bir aydındır. Siyasetçisinden vatandaşına kadar herkes Sezai Karakoç’tan etkilendi. 1950’li yıllarda şiirleri yayımlanmaya başladı. Sezai Karakoç bu millet için büyük bir nimettir. Sezai Karakoç’un bu millete karşı büyük bir hakkı ve büyük bir bağlılığı vardır. Karakoç’un şiirleri Türkiye’de modern şiiri geride bırakmıştır. “Yaygın kanaate göre Sezai Karakoç Türkiye’de modern şiir akımının öncüsüdür” dedi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

—–Sponsorlu Bağlantılar—–

—–Sponsorlu Bağlantılar—–

—–Sponsorlu Bağlantılar—–

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Antalya Haber
meritking Casibom