Sicilya’da lüks bir yatın batmasına neden olan su hortumu iklim değişikliğinin bir sonucu mu?
Meteorologlar iklim değişikliğinin fırtınaları nasıl tetiklediğini açıklıyor.
Meteorologlar, Sicilya açıklarında batan süper lüks bir yatın muhtemelen iklim değişikliğiyle güçlendirilmiş bir su hortumunun çarptığını açıkladı.
Su hortumları hava ve su buharı sütunlarından oluşuyor ve güçlü bir kasırganın Pazartesi sabahı 22 kişiyi taşıyan İngiliz bayraklı Bayesian’ı vurduğuna inanılıyor.
Sicilya açıklarında demirleyen yatın alabora olup batmasının ardından 15 kişi kurtarılırken, 7 kişi ise kayıptı. İlerleyen saatlerde Kanada-Antiguan lideri Recaldo Thomas’ın cesedine ilişkin ilk keşif doğrulandı ve bugüne kadar iki kişinin daha cesedine ulaşıldı. Aralarında İngiliz teknoloji girişimcisi Mike Lynch ve 18 yaşındaki kızı Hannah’nın da bulunduğu dört kişi hâlâ kayıp.
Süperyatın derinliği 50 metre olduğundan uzman bir dalış ekibiyle dahi tekneye ulaşmak oldukça zordur. Kayıp kişileri canlı bulma umutları giderek azalıyor.
Olayın nasıl meydana geldiğine dair sorular devam ederken, iklim bilimciler Akdeniz’deki rekor deniz sıcaklıklarının bu korkunç fırtınayı körüklemede oynadığı rolün altını çiziyor.
Su boruları nedir?
ABD Ulusal Okyanus ve Atmosfer İdaresi’ne (NOAA) göre, bu tehlikeli su hortumları iki kategoriye ayrılır: güzel havadaki su hortumları ve Tornadik su hortumları.
Bayesian’ın ikincisinden etkilendiği düşünülüyor. Bunlar su üzerinde oluşan veya karadan suya hareket eden ve karadaki kasırgalarla aynı özelliklere sahip olan kasırgalardır.
NOAA, bu tür kasırgaların bir fırtına sırasında aşağı yönde geliştiğini ve “genellikle güçlü rüzgarlar ve fırtına dalgası, büyük dolu ve çoğu zaman tehlikeli yıldırımların eşlik ettiğini” belirtiyor.
Güzel havalarda ise su hortumları su yüzeyinde gelişir ve yukarı doğru hareket eder. Hafif rüzgar koşullarında oluştuklarından çok az hareket etme eğilimindedirler. Fırtınasız sakin havalarda oluşan bu su hortumları, genellikle gökyüzünün açık olduğu sıcak su yüzeyleri üzerinde gelişir.
Görgü tanıkları, Batı Sicilya’da, Palermo yakınlarındaki Porticello açıklarında, 56 metrelik Bayesian’ın demirlediği yerde bir su hortumunun oluştuğunu ve bunun yalnızca birkaç dakika sürdüğünü bildirdi.
Bayesian bir ‘su patlaması’ nedeniyle vurulmuş olabilir
Görgü tanıklarının ifadeleri veya video kayıtları gibi kesin kanıtlar henüz tam olarak açıklanmamış olsa da, yatın alabora olmasına su hortumunun sebep olup olmadığı tartışma konusu olmaya devam ediyor.
Weather & Radar’da meteorolog olan Lars Lowinski, başka bir olasılığın da aşağı patlama adı verilen çok güçlü rüzgarlar olduğunu söylüyor: fırtına bulutundan aşağıya doğru hareket eden ve yüzeye yakın bir yere yayılan soğuk hava.
Hava durumu servisinin haritası, 19 Ağustos sabah saat 4’te Palermo’nun hemen doğusu ve kuzeydoğusundaki yoğun fırtına aktivitesini gösteriyor ve bu da güçlü bir fırtınanın denize doğru ilerlediğini gösteriyor.
Lowinski, Euronews’e yaptığı açıklamada şunları söyledi: “[Bir su hortumunun] Her ne kadar şiddetli, dönen rüzgarları ciddi hasara neden olsa da, küçük ölçekli bir olay oldukları için mutlaka büyük dalgalar ve kaotik denizler üretmezler. “Bunun fırtınadan kaynaklanmış olabileceğini düşündüren büyük dalgalara dair kanıtlar var” dedi.
Aşağı yönlü patlamaların daha büyük olabileceğini ve kısa sürede çok büyük dalgalar oluşturabileceğini belirten Lowinski, “Bir sağanak kolaylıkla saatte 150 kilometrenin üzerinde rüzgar üretebilir ki bu da böyle bir yat için büyük zorluklar yaratmaya yeterlidir.”
İklim değişikliği fırtınaları ve su birikintilerini daha da kötüleştiriyor mu?
Birkaç haftadır devam eden anormal sıcak hava dalgası nedeniyle Akdeniz normalden çok daha sıcak.
İspanyol araştırmacılara göre deniz yüzeyi sıcaklıkları geçen hafta 28,9 santigrat derece gibi rekor bir seviyeye ulaştı. Pazartesi günü Sicilya çevresindeki deniz yüzeyinin sıcaklığı 27,3 ila 30,5 derece arasında değişiyordu.
İtalyan Meteoroloji Derneği başkanı Luca Mercalli, İngiliz Guardian gazetesine verdiği demeçte, bu termal enerjinin fırtınaları daha şiddetli hale getirdiğini söyledi.
Mercalli şöyle açıklıyor: “30 yıl önce bu tür bir olay saatte 100 km hızla rüzgar getirebilirdi; bugün rüzgarlar 150 km/saat çünkü üç derece daha yüksek deniz sıcaklığı, fırtınalar için muazzam miktarda enerji anlamına geliyor ve fırtına geldiğinde “Soğuk” hava patlayıcı hale gelir.”
Diğer Akdeniz ülkeleri gibi İtalya da son iki aydır sıcak hava dalgalarından etkilendi. Son haftalarda görülen aşırı sıcaklar, geçtiğimiz hafta sonu ani soğuk ve şiddetli sağanak yağışlarla kesintiye uğradı.
Lowinski, “Isınan denizler aynı zamanda havada daha fazla nemin oluşmasına da yol açıyor ve bu da şiddetli fırtınalara yakıt oluyor” dedi.
“Akdeniz’de yoğun fırtınaların ana mevsimi genellikle ağustos sonu, ekim sonu ve kasım başı arasıdır. Bunun nedeni alçak basınç sistemlerinin ve üst seviyelerdeki serin havanın yılın ilerleyen dönemlerinde daha sık görülmesi ve denizin hala çok dalgalı olmasıdır. Uzun ve sıcak yazdan sonra sıcak.” ” diye açıkladı.
“Bu, gök gürültülü fırtınalar, dolu, kuvvetli rüzgarlar ve su hortumları dahil olmak üzere şiddetli hava koşulları için gereken enerji karışımını yaratıyor.”
BBC hava durumu sunucusu Matt Taylor, su hortumlarının önceden düşünülenden daha yaygın olduğunu söylüyor. Uluslararası Su Hortumu Araştırma Merkezi’ne göre, yalnızca 19 Ağustos’ta (yatın alabora olduğu gün) İtalya kıyılarında 18 su hortumu doğrulandı.
Uzmanlar, sera gazı emisyonlarının yanı sıra deniz sıcaklıkları da artmaya devam ettikçe bu tür aşırı olayların daha yaygın hale gelebileceği konusunda uyarıyor.
Ancak Lowinski şu uyarıda bulundu: “19 Ağustos’takine benzer münferit olaylar, iklim değişikliği olmasa bile daha önce de yaşanmıştı. Dolayısıyla bu felaketle iklim değişikliği arasında doğrudan bir bağlantı kurmak zor.”
“Fırtına uyarı sistemi yetersizdi”
Hava durumu uyarı iletişiminde de uzman olan Lowinski, güvenliğin de ön planda olması gerektiğini belirterek, “Bu fırtına sistemi, felaketin meydana gelmesinden yaklaşık üç saat önce kuzeybatı Sicilya’da görülebiliyordu” dedi.
“Her ne kadar yerel ölçekte olumsuz hava koşulları, su birikintileri, sağanak yağışlar vb. Tespit edilmesi ve tahmin edilmesi her zaman zor olduğundan risk mevcuttu ve gecenin ortasında bile (birçok kişi uyurken ve yaklaşan tehlikenin farkında değilken) gerekli tüm kanallar aracılığıyla iletilmesi gerekiyordu.”
İtalyan La Repubblica gazetesinin haberine göre, çarşamba öğleden sonra enkazdan iki ceset çıkarıldı ve şiltelerin arkasına yerleştirildi.