‘Osman Gazi’ yola çıktı! 8 milyon evin gaz ihtiyacını karşılayacak

Karadeniz’deki Sakarya gaz sahasında doğal gaz üretimini iki katına çıkaracak olan platform, Karadeniz’deki 20 yıllık görevi için 1 yıl sonra yerine ulaşacak.
Doğal gaz işleme kapasitesinin maksimum platformu 10,5 milyon metreküp ve maksimum gaz transfer kapasitesi 10 milyon metreküptür.
Toplam 298,5 metre, 56 metre genişliğinde ve 29.5 metre derinliğe sahip olan platformun 140 kişilik bir personel kapasitesi vardır.
Platformdan ana gaz iletim hattının uzunluğu 161 kilometre olacaktır. Platformda geliştirilen doğal gaz, bu hattan inerek kullanıma hazır ulusal ağa taşınacaktır.
Class = “medyanet-inline-adv”>
Platform 1 Haziran’da Porta Filyos’ta olacak
Osman’ın üretim platformu Gazi Yüzer, 26 Eylül 2024’te Çanakkale’deki bir deniz alanında kuru bir yüzme havuzuna dahil edildi.
Şantiyedeki faaliyetler 27 Mayıs’ta tamamlanacak ve platform 29 Mayıs’ta İstanbul’un fethinin yıldönümünde kuru yüzme havuzundan geçecek.
Platform, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Enerji ve Doğal Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar tarafından Palazzo di Dolmabahçe’den Karadeniz’e atılacak.
İstanbul Bosforusunu geçmesi yaklaşık 11 saat sürecek olan platformun size 1 Haziran’da Filyos Limanı’nda yaklaşması planlanıyor. Şu anda, Karadeniz’in Sakarya gaz sahasından 12 kuyu tarafından 9,5 milyon metreküp gaz üretilmektedir.
2026 ortasında çalışmaya başlayacak olan yüzen üretim platformu ile Karadeniz’de bulunan doğal gaz üretimi iki katına çıkacak, yani günde 20 milyon metreküp olacak.
Bu nedenle, Türkiye’deki yaklaşık 8 milyon ailenin doğal gaz gereksinimleri Karadeniz tarafından karşılanacaktır. Platform, 20 yıl boyunca belirlenen pozisyonda hizmet verecektir.

Enerji Filosuna Doping “Doğal Gaz Üretim Platformu”
4 delikli ve 2 sismik araştırma gemisi ile Türkiye şu anda dünyanın en büyük hidrokarbonlarının altıncı en büyük filosuna sahiptir.
Class = “medyanet-inline-adv”>
Türkiye, denizlerde gerçekleştirilen petrol gazı ve doğal gazın araştırma filosuna katkıda bulunan ilk yüzen doğal gaz üretim platformuyla daha fazla bilgi için hazırlanmaya hazırlanıyor.
Türkiye’nin denizlerde doğal gaz ve petrolün keşfi için sismik ve perforasyon faaliyetleri için kurulan enerji filosunda, gemiler ve barbaros Hayreddin Paşa ve MTA Oruk Reis Reis sismik arama gemileri toplam 6 gemiydi. Osman Gazi, Türkiye’de yüzen doğal gaz üretimi için ilk platformdan hareket edecek.
Sismik gemiler
Türkiye’deki ilk sismik araştırma gemisi olarak devreye giren Barbaros Hayreddin Paşa, ülkede yaratılmaya başladı.
Class = “medyanet-inline-adv”>

Barbaros Hayreddin Paşa gemisi, deniz altındaki 8 kilometrelik jeolojik yapıları inceleyebilir ve iki ve üç boyutla sismik veri toplayabilir. Gemiyi tartan brüt 4 bin 711 ton, pozisyonun yönü ve belirlenmesi uydu iletişimi ile otomatik olarak gerçekleştirilebilir. Gemi 84 ve 21,6 metre genişliğindedir.
Diğer sismik araştırma gemisinin inşaatı MTA Oruç Reis 2012 yılında tamamen yerli yapılarla başladı. Birçok yüksek teknoloji bilimsel ve teknik ekipmanla donatılmış gemi, Ağustos 2017’de etkinlikler, eğitim ve deneyim başlattı.

Class = “medyanet-inline-adv”>
Açık denizlerde iki ve üç farklılık için derin sismik araştırma yapabilen modern referral sistemler ve manevra kabiliyeti ile donatılabilir, MTA Oruk Reis gemisi, petrol ve doğal gaz araştırması gibi stratejik önem ile gerçekleştirilebilir ve deniz altındaki toprakların sürekliliğini izleme bağlamında stratejik önem ile gerçekleştirilebilir.
MTA oruç reis ve deniz tabanından 15 bin metre jeolojik yapılar gösterilebilir. Uzaktan kumandalı modern bir sualtı aracı ile 1500 metre deniz tabanı ayrıntılı olarak izlenebilir ve ölçümler ve analizler, deniz suyu ve taban ile örneklenerek anında yapılabilir.
Class = “medyanet-inline-adv”>
87 ve 23 metre uzunluğunda olan geminin farklı köşeleri olan 35 aktif kameraya sahip.
Perforasyon Gemileri
Türkiye’deki ilk ulusal perforasyon gemisi olan Fatih, 2017 yılında Türk Yağı Et Suyunun (TPAO) envanterine katıldı. Fatih, 20 Temmuz 2020’de, Karadeniz’de ilk ulusal denizde 3 bin 500-4 bin metre derinlikte Tuna-1 olarak adlandırıldı.
Fatih perforasyon gemisi 6 kuşak teknolojisi ile çalışmaya devam ediyor. Gemi 229 metre uzunluğunda, 36 metre genişliğindedir ve 51 bin 283 Goston ağırlığındadır. Fatih, denizi 12 bin 200 metre derinlikte ve yüksek basınçta bile gerçekleştirme yeteneğine sahiptir.

Geminin iki kuleli toplam yükünün kaldırma kapasitesi 1750 tondur ve geminin aktif konumlandırma sistemi sayesinde, 6 metre dalga boyunda bile sabit kalırken operasyonlarını koruyabilir.
Fatih ile Karadeniz’de inşa edilen Türkiye tarihinde doğal gazın keşfi, 2020 denizlerinde en büyük keşif olarak kaydedildi.
Yavuz’un perforasyon gemisi
Türkiye’nin ikinci perforasyon gemisi Yavuz, 2018 yılında TPAO tarafından satın alındı ve envantere katıldı.
Yaklaşık 230 metre uzunluğunda ve 36 metre genişliğinde, geminin deniz seviyesinden yaklaşık 103 metre yükseklikte bir perforasyon kulesi vardır. Ayrıca 12 bin 200 metreye kadar çok yüksek bir basınçta delebilen gemi, dinamik konumlandırma sistemi ile 6 metreye ulaşan dalgaları delmeye devam edebilir.

Dünyanın dört bir yanındaki bu konseptteki 16 gemiden biri olan Yavuz, spor ve sinematografik odalar ve dinlenme odaları var. 42 megawatt kapasiteli dizel jeneratörlerden elektrik ihtiyaçlarını karşılayan Yavuz, 7.5 milyon litre yakıt kapasitesine sahip.

Yasal perforasyon gemisi
Türkiye’deki üçüncü perforasyon gemisi olan Kanuni, 2020’nin başında filoya dahil edildi. 2012 yılında inşa edilen geminin 227 metre uzunluğu ve 42 metre genişliği var. Mart 2020’de Taşucu Limanı’na ulaşan gemi, bakım, güncelleme ve yeniden etkinleştirme prosedürlerinden sonra 13 Ekim 2020’de Taşucu’dan ayrıldı.
Kanuni’nin perforasyon gemisi ilk görevi için 5 Mayıs 2021’de Karadeniz’de açıldı. Sakarya Gaz alanındaki ilk perforasyon, gemi Türkali-2 derin deniz kuyusu testleri gerçekleştirdi.

Abdulhamid Han Sondaj Gemisi
Abdulhamid Han, 2022’de Türkiye filosuna katılan dördüncü gemiydi.
Kasım 2021’de TPAO tarafından 180 milyon dolara satın alınan gemi 238 metre uzunluğunda ve 42 metre genişliğinde yedinci nesil teknolojiye sahip. Geminin kulesinin yüksekliği 104 metredir.
12 bin 200 metrelik bir derinlikte delilebilen gemi, teknik ekipmanları ve fiziksel özellikleri ile filonun “en güçlü” gibi çalışıyor.
Gemi, perforasyon için iyi Yörukler-1’e gönderildi ve ilk perforasyonunu 17 Ağustos 2022’de yaptı.
