Fluxjet: Vakumlu tüp trenler 1000 km hızla baş döndürmeye hazırlanıyor
Kanada yakın zamanda baş döndüren hızla seyahat eden vakum tüplü trene kavuşabilir. Saatte bin kilometre hız yapabilen “Fluxjet” ilişkin öneri geçen ay Kanadalı yeni girişimci TransPod tarafından açıklandı.
Kanada yakın zamanda baş döndüren hızla seyahat eden vakum tüplü trene kavuşabilir.
Saatte bin kilometre hız yapabilen “Fluxjet” ilişkin öneri geçen ay Kanadalı yeni girişimci TransPod tarafından açıklandı.
Yeni tasarım başarılı olursa, bu uçak-tren hibriti vakumlu boru kızak boyunca emilerek havalanacak ve uzak şehirler arasındaki seyahatler bir saatten bile az süreye düşebilecek.
TransPod bilet fiyatlarının uçak bileti fiyatlarından daha ucuz olacağının sözünü verdi. Herşey kulağa inanılmayacak kadar güzel geliyor. Peki bu baş döndüren teknolojjsi nasıl çalışıyor ve uygulanması mümkün mü?
Fluxjet nasıl çalışacak?
Fluxjet’in yeni tip fiziğe dayanan tasarımını şirket “gözlem akışı” olarak tanımlıyor. Elon Musk’ın elektrik ‘pod’larının iki basınç tüpü arasında büyük hızla seyahatt ettiği ünlü “hiperdöngü” fikrine benziyor.
Mıknatıslar ve bir tip elektrik motoru akımıyla tutulan podlar havalanıyor.
Aerodinamik sürtünmenin olmamasının, en azından hipotez olarak, aşırı hızlanmaya imkan sağlayacağı sanılıyor.
Kulağa bilim-kurgu romanı gibi geliyor ve gerçeğe dönüşüp dönüşmeyeceği bu son derece yeni teknolojinin gelişimine bağlı.
TransPod, açılış etkinliğinde küçültülmüş prototip üzerinden bunun mümkün olduğunu gösterdi. Bir ton ağırlığındaki tren kızak üzerinde havalandı, seyahat etti ve iniş yaptı.
TransPod Yönetim Kurulu Başkanı Sebastien Gendron “Teknoloji kanıtlandı ve yatırımcıların, hükümetin ve ortakların ulaşımı etkin şekilde yeniden tanımlamak için ileri götürmeyi sürdüreceğine güveniyoruz” diye konuştu.
Yatırımcılar bugüne kadar proje için 550 milyon euro sundu.
Fluxjet nerede işletilebilir ve maliyeti ne kadar olur?
Kanada’nın demiryolu sistemi halihazırda verimsiz ve eski. Trenlerin hiçbiri yüksek hızda değil ve ağın yalnızca çok küçük bir kısmı elektrikli.
Eğer Fluxjet çalışırsa, bu ülkedeki durumu tamamen değiştirebilir. Şirket Kanada çapındaki büyük kentlerde istasyonlar kurarak tüp sistemi ağı kurmayı planlıyor.
Her bir tüp 54 yolcu ve 10 ton yük taşıyabilecek. Şirket biletlerin de uçak bileti fiyatlarından yüzde 44 daha az olacağını ileri sürüyor.
Proje şu anda araştırma ve geliştirme aşamasında ve bir sonraki aşamada arazi bakacak. Planlı ilk seyahat ayağında Calgary ve Edmonton kentleri arasında yolcu taşınması öngörülüyor. 300 kilometrelik bu mesafe otomobille yaklaşık üç saat sürüyor. Vakumlu tüp treninin devreye girmesi halinde bu süre 45 dakikaya inecek.
Şirket ilk aşamada Calgary’yi Edmonton’a bağlayan otobanın trafiğini üçte bir azaltacağını ileri sürüyor, ancak bu öngörünün dayanağı henüz çok net değil.
Şirket şimdiden çok daha ileri planlara geçmiş bile.
CNN’e konuşan TransPod tepe yöneticisi Gendron “Edmonton havaalanı bağlantısının inşaatın ilk aşaması 2023 sonunda başlıyor ve Calgary-Edmonton’ı bağlacak hattın tamamı ise 2027’de” diye planları açıkladı.
Daha da ötesi planlar yalnızca Kanada’yı kapsamıyor. Gendron’un verdiği bilgiye göre Amrika Birleşik devleteri’nin teksas eyaletinde Dallas ve San Antonio kentlerini bağlamak için görüşmeler sürüyor. Ayrıca Dubai’yi Abu Dabi’ye ve Avustralya’nın Sidney kentini Brisbane’a bağlayacak planlar da görüşme halinde.